1 - Synlighet
Skal du nå flere kunder er det viktig å være synlig der folk er. Hvis du skal få flere kunder gjennom å bruke digital markedsføring eller sosiale media er synlighet viktig. Synlighet digitalt får du gjennom å benytte deg av egne kanaler som f.eks. Facebook, Instagram og epost. Få frem budskapet ditt ved bruk av riktige bilder som fremmer lyst til å kjøpe dine produkter.
Er du fysisk til stede på markeder så vil du tjene på å ha en godt gjennomtenkt strategi på hva du skal selge og hvordan du kan sikre deg gjentakende salg. Kunder som har handlet hos deg er alltid de beste kundene også fremover. Da gjelder det å gi de muligheten til å følge deg, like deg og handle på nytt.
2 - Til stede
Du må være der det skjer når det skjer. Velg ut hvor du skal være representert og hvor du skal være synlig. For å få mange nye kunder må du være til stede på de riktige markedsplassene, der det er mye folk. Da er det markedsplassen som må bruke krefter på å tiltrekke mange kunder, noe du tjener på. Det kan være fysiske markedsplasser og det kan være digitale markedsplasser. Vil du være på en plass med mange kjøpere eller på en plass med få kjøpere? Svaret er enkelt. Velg de kanaler og markedsplasser der det er mye folk. Da får du flere kunder.
3 - Enkelt å handle
Når først folk har funnet deg og ser hvilke varer du vil selge, må det være enkelt å bestille. Vær tydelig på tidsrom varen er til salgs, antall enheter som er til salgs, hvor de kan hentes/leveres og hvilken dato/tid. Varene du skal selge må være tilgjengelig. Bruk et system som automatisk håndterer «lager», dvs. som automatisk teller ned fra beholdningen du har lagt inn. Da risikerer du ikke å få misfornøyde kunder. Din informasjon kan ikke ha gått ut på dato eller være synlig etter at du er utsolgt. Det er frustrerende å finne gode varer og til slutt ikke få varene fordi det er utsolgt. Enkle prinsipper som er nødvendig for å skape et godt kundeforhold.
Oppsummering
-Det grunnleggende er at du må være synlig
-Du må velge de markeder og plattformer der det er mest folk
-Når du har fått kontakt med kunden må det være enkelt å gjøre den første handelen - deretter skape en fast relasjon.