1 - Bilder er viktig når du skal presentere dine produkter
Bildene av dine produkter har betydning for salget. Når du selger varer på nett, Facebook, Instagram eller i en app er bildekvaliteten av betydning. Få frem budskapet ditt ved bruk av riktige bilder som fremmer lyst til å kjøpe dine produkter. Bildene kan gjerne være av råvarene, men også bilder som viser hvordan varene brukes.
Her kan du se et bilde som vår blogger Lise har tatt av tomater fra Hanasand Gard på Rennesøy, det skaper nysgjerrighet, spenning og litt vann i munnen når en ser bildene. Slike bilder trigger kjøps lyst.
2 - Bygg opp historier
Ethvert lokalmatprodukt har en unik historie. Det kan være plassen den er dyrket eller avlet opp. Det kan være jordsmonn, solhelling eller annen pleie. Frittgående, i fjellområder, på grønne beiter eller naturlig vannet fra havtåken. Den unike smaken har en historie og historien har en verdi. Prisen du kan ta for varen henger sammen med hvor unik varen er og hvor god du er til å fortelle den historien. Ikke bare selger historien mer, den øker også verdien og prisen på varene. Det er lite som skal til for å få store resultater.
3 - Vær der det skjer, Tydelig og Enkelt
Når du skal selge dine varer må du være til stede der det skjer. Du må være godt synlig og ikke minst være attraktiv. De store markedsplassene har som regel mange produsenter og skal du få oppmerksomhet må du være trygg på hva du skal kommunisere. Hvorfor skal kjøperen besøke deg, hvordan kan de finne deg for å handle og hva kan de få kjøpt hos deg. Det må være enkelt å forstå og tydelig kommunisert.
Eksempel:
-Våre tomater har slikket sol helt frem til vi plukket de i går.
-Ønsker du tomater som har modnet i solen de siste dagene?
-Disse tomatene kommer fra sol hellingen på gården og har smaken fra det beste jordsmonnet.